Συνολικές προβολές σελίδας

Δευτέρα, 28 Φεβρουαρίου 2011

Αφιέρωμα στον Γιώργο Πουλαντζακλή



  • Βιογραφικό


Ο Γιώργος Πουλαντζακλής γεννήθηκε στις 14 Ιουλίου 1971 στην Ακρινή και τα παιδικά του χρόνια τα έζησε μεταξύ Ελλάδας και Γερμανίας. Οι γονείς του υπήρξαν και αυτοί οπως και τόσοι άλλοι Έλληνες οικονομικοί μετανάστες, προκειμένου να διασφαλίσουν μία καλύτερη ζωή και ένα ελπιδοφόρο μέλλον για τα παιδιά τους.
Απο 11 ετών ασχολήθηκε με τον Κεμεντζέ και λίγο αργότερα με τον Κεμανέ. Απο τα 14 χρόνια του εμφανίζεται ήδη σε γάμους, χορούς και πολιτιστικές εκδηλώσεις.

Η αγάπη του για την παραδοσιακή Ποντιακή μουσική τον έσπρωξε στην αναζήτηση παλιών μουσικών δρόμων, και μελωδιών.
Κατάφερε να συγκεντρώσει μουσικές καταγραφές και να προχωρήσει στην ψηφιακή τους έκδοση, πάντοτε κάτω απο το δικό του καλλιτεχνικό ύφος και πρίσμα.
Μέχρι σήμερα ασχολείται επιστημονικά με τη μελέτη της μουσικής παρακολουθώντας μαθήματα σε ωδεία, παράλληλα δισκογραφεί και συμμετέχει σε μουσικά σχήματα που παρουσιάζουν παραδοσιακή μουσική γενικότερα.

Η αγωνία του είναι φανερή μέσα απο τις δουλειές που κάνει κατα καιρούς απο τις οποίες διαφαίνεται το ανήσυχο του πνεύμα, η ευρηματικότητα, η προσπάθεια να διατηρείται πάντα στις μελωδίες ο κύριος κορμός και η αγνή παραδοσιακή γραμμή, και οι επεμβάσεις του γίνονται πάντα με γνώμονα να μή θίγεται το βασικό θέμα του σκοπού.

Ασχολείται με την έρευνα των αρχαίων Ελληνικών και Βυζαντινών οργάνων, με ιδιαίτερη έμφαση στον Βυζαντινό κεμανέ.

Τα Έργα Του 

Ο Γιώργος Πουλαντζακλής έχει δημιουργήσει δύο δίσκους όπου η συγκίνηση και η έξαρση που προκαλούν τα συγκεκριμένα ακούσματα, τα εναύσματα και οι κορυφώσεις που περικλείουν μέσα τους ακόμη μια φορά, φανερώνουν το αστείρευτο τοπίο, του χώρου της ποντιακής μουσικής.


"ΑΣΗΝ ΠΟΥΛΑΝΤΖΑΚΗ ΣΟ ΑΤΑ-ΠΑΖΑΡ" με την συμμετοχή του Στάθη Νικολαίδη - 2002


Τίτλοι Τραγουδιών
1. Έλα - Έλα με τεμενάν
2. Γιαν - γιανα γιανάσευες
3. Σο κιφαλίμ κατ'λαλεί
4. Τη Ακρίνης παιδία
5. Σα χωρίαμ ζώσκουμε
6. Σην Πουλαντζάκη
7. Έρται και στεκ φύγατε
8. Σεβνταλής παιδάς είμαι
9. Βέχω - βέχω
10. Καρσιλαμάς
11. Το χρυσόν το δαχτυλίδ
12. Άξον μάνα





"ΑΣΗΝ ΚΕΠΕΚ-ΚΛΙΣΑ ΚΕΡΑΣΟΥΝΤΑΣ ΣΑ ΠΑΡΑΛΙΑ ΤΩ ΚΡΙΜΑΙΑΣ" με την συμμετοχή των Γ.Ιωαννίδη, Π.Νικολαίδου και Λ.Παυλίδη - 2004.





Τίτλοι Τραγουδιών
1. Φορίστ' α'τέν σκεπάστ' α'τέν
2. Κόρη πέει α΄το τη μάνα σ'
3. Πάει ομάλια
4. Κερασούντα μ΄με τα ορμία σ'
5. Σκοπός Κερασούντας
6. Τσανάκαλε
7. Κεράσουντας γουπέρνιας
8. Καλομηνά κεράσια
9. Δεκαέξι χρονών κορτσόπον
10. Ση Κερασούντας το γιαλό
11. Αντικρυστός οργανικός
12. Να έσκιζα την καρδία σ'



"ΕΝ ΠΟΛΥΧΟΡΔΟΝ ΟΡΓΑΝΟΝ ΕΚ ΠΟΝΤΟΥ ΚΕΜΑΝΕΣ" με την συμμετοχή των
Γ. Ιωαννίδη, Π.Νικολαίδου, Γ. Σιαμλίδη - 2007

Τίτλοι Τραγουδιών
1. Μάυρον έν ΄τον ό ούρανόν
2.Τέρεν μάνα μ΄τό παπόρ΄
3.Παρακαλώ σε θειϊτσα μ΄
4.Άτό ή κοινωνία
5.Ό κυρ μ ΄άρ έφυεν
6.Νικόπολης παιδία
7.Τ' άραπάς ι-μ' τ' άλογα
8.΄Σ ση Όρτούς καικά τά στράτας
9. Πατώ και 'κι βουλίζω










 Κεμανές και Λύρα
Ο Κεμανές ή η Κεμανή είναι κατα γενική ομολογία ένα απο τα ομορφότερα σε ύφος και χρώμα όργανα της Ανατολής. Έχει 8 χορδές. Τέσσερις βασικές και τέσσερις συμπαθητικές.
Τον συναντάμε σε διάφορες μορφές-σχήματα, ανάλογα με την εποχή λ.χ (προβυζαντινή - Βυζαντινή - μεταβυζαντινή - Αναγέννηση - 18ος αιώνας - 19ος αιώνας).
Η εξέλιξη του είναι αντιστρόφος ανάλογη των σημερινών κεμανέδων, με τις συμπαθητικές χορδές, καθώς και το ύφος των τραγουδιών, αλλά και την τεχνική κουρδίσματος και παιξίματός του.





Ο Ποντιακός κεμανές δέ διαφέρει από αυτόν της Καππαδοκίας καθώς είναι ίδια όργανα σε ύφος, κούρδισμα και παίξιμο. Οι σκοποί πολλές φορές είναι ίδοι, π.χ Καρσιλαμάδες, αμανέδες, κ.α.
Να μή λησμονούμε ότι οι Φαρασιώτες της Καππαδοκίας είναι απόγονοι των Αργυρουπουλιτών (Κιμισχαναλίδων), κατ επέκταση διατήρησαν τις μουσικές τους καταβολές εξελίσοντάς τες στα νέα γεωπολιτικά δεδομένα τους.









Ο Κεμανές του Γιώργου Πουλαντζακλή,
 τον οποίο χάρισε ο Ευστάθιος Τσανακτσίδης
 από την Ακρινή Κοζάνης και προέρχεται αυτούσιος απο τον Πόντο
 τον οποίο είχε σωζμένο 40 χρόνια μέσα σε μια κάσα.


Μαθήματα Εκμάθησης Παραδοσιακών Οργάνων

Σας ενημερώνουμε οτι έχουν δημιουργηθεί νέα τμήματα εκμάθησης παραδοσιακών οργάνων στο σύλλογο Ακρινιωτών Θεσσαλονίκης.
Ο Γιώργος Πουλαντζακλής παραδίδει μαθήματα για τα παρακάτω όργανα:

- ΜΕΤΑΒΥΖΝΤΙΝΟΣ ΚΕΜΑΝΕΣ.4 χορδών,και 12 συμπαθητικών
- ΚΑΠΠΑΔΟΚΙΚΟΣ ΚΕΜΑΝΕΣ, 4 χορδών, και 4 συμπαθητικών
- ΜΕΣΟΜΠΑΣΟΣ ΚΕΜΑΝΕΣ ΠΟΝΤΟΥ, 4 και 5 χορδών και 4-5 συμπαθητικών
- ΠΡΙΜΟΣ ΚΕΜΑΝΕΣ ΠΟΝΤΟΥ .4 και 5 χορδών και 4-5 συμπαθητικών
- ΒΙΟΛΙ ΔΥΤ.ΠΟΝΤΟΥ ΚΑΙ ΚΑΠΠΑΔΟΚΙΑΣ, ΛΥΡΑ ΠΟΝΤΟΥ ΜΕΣΟΜΠΑΣΟ, ΛΥΡΑ ΠΟΝΤΟΥ ΠΡΙΜΟ

Ενώ ο Βασίλης Κασούρας παραδίδει μαθήματα για το Πολιτικό Λάουτο, Ούτι και Στεριανό Λάουτο.


Και εδώ  για να πάρετε μία γέυση από   τα ακούσματα με  ένα από τούς αγαπημέους μου καί Αξιολάτρευτους καλλιτέχνες  μου τον Γιώργο Πουλαντζακλή και βέβεα τους συμμετέχοντες  Καλλιτέχνες  σε αυτά τα  έργα του που κάθε φορά μας ταξιδέυουνε . . .


ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΑΠΟΧΩΡΙΣΜΟΥ
Μέσα στη γενικευμένη συμφορά της καταστροφής και του ξεριζωμού, το τραγούδι μας
Μεταφέρει σε ένα λιμάνι, όπου οι ξεριζωμένοι περιμένουν τα καράβια , για να τους πάνε στη μητέρα- Ελλάδα, και γεμάτοι προσμονή και ελπίδα υπομένουν την ώρα της επιβίβασης όλα τα δεινά. Εκτυλίσσοντα ι σκηνές αρχαίας τραγωδίας , καθώς χάνει η μάνα το παιδί και το παιδί τη μάνα μέσα στη γενική σύγχυση και αναστάτωση.

Στίχοι : Παραδοσιακοί
Μουσική : Παραδοσιακή σε διασκευή
Τραγούδι : Σωκράτης Κυψελίδης Γιώργος Ιωαννίδης
Συνοδεία : Κεμανές ( πρίμος) Ούτι, Νταϊρές










ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΤΗΣ ΞΕΝΙΤΙΑΣ
Σε αυτό το τραγούδι καθρεπτίζεται ο πόνος και η σκέψη για το αγαπημένο πρόσωπο
Που βρίσκεται στην ξενιτιά και η νοσταλγία των συγγενών να επανέλθει στα πατρώα εδάφη του. Συχνό φαινόμενο σε όλη την ιστορία του Πόντιακού Ελληνισμού η ξενιτιά και έτσι έχουν γραφτεί γι ΄ αυτό από το λαό άπειρα δίστιχα. Το τραγούδι αναφέρεται στην εγκατάσταση των Ποντίων στην Κωνσταντινούπολη καθώς και στη γύρω περιοχή της, είτε ως εργατών είτε ως εμπόρων.

Στίχοι : Γιώργος Πουλαντζακλής
Μουσική : Παραδοσιακή- καταγραφή
Τραγούδι : Πέλλα Νικολαίδου
Συνοδεία : Κεμανές ( μεσομπάσος), ούτι -- νταϊρές


















ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ
Ο λαϊκός στιχιουργός επικαλείται τον επουράνιο πατέρα και επιζητά τη θεία παρέμβαση, για να δικαιωθεί κοινονικά, άλλα και για το χαμό του αγαπημένου του προσώπου Ε! Θεέ μ ΄άουτον τον κόσμπ έσύ ΄κι τερεϊς, και έσεν΄΄κί πρέπ΄ο Άδης, άνοιξης πουλίν.

Τη μελωδία τη συναντούμε και σε άλλες μουσικές ( Καππαδοκίας), καθώς και παλιές ηχογραφήσεις. Το τραγούδι τελειώνει με ένα μοιρολόι ως αποτέλεσμα έκρηξης της υπέρτατης αδικίας που έχει συντελεστεί με το χαμό του αγαπημένου του προσώπου.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More